Friday 9 February 2018

Anak-anak bila tidak diberi gadjet

Siang tadi, anak-anak Cik Yam minta kebenaran untuk tengok cerita kartun di labtop ayahnya. Sebelum bagi kebenaran kene barjanji dengan ibu akan tengok selama 2 jam sahaja iaitu dari jam 10 pagi hingga 12 tengahari. Jika tidak dibuat begitu akan ketagih keterlaluan untuk tengok cerita kartun tanpa hiraukan alam sekeliling. 

Jadi dekat-dekat jam 12 tengah hari, ingatan pertama akan kedengaran dari Cik Yam atau Nenda. Budak-budak ni biasa lah, akan tawar menawar bila hendak tutup komputer. Jika cerita belum habis dan ade sedikit masa sahaja lagi, Cik Yam akan bagi diskaun untuk habiskan cerita mereka tapi jika baru mula atau sudah banyak kali ulang tanyang, cerita akan di tutup begitu sahaja. Niat hendak disiplin masa mereka. Biar mereka tahu hidup berperaturan dan aturkan masa dengan sebaiknya.

Hari ini reaksi mereka ada sedikit merenget-merenget. Anas anak yang ke dua akan merenget dan merayu, cerita anas belum habis lagi atau asyik tengok cerita kakak aja, cerita anas belum tengok lagi. Macam-macam lah ragamnya. Cik yam tetap dengan perjanjian pagi tadi. 

Bila tidak diberi gadjet, atau komputer pandai pula mencari pengisian untuk bermain. Anak-anak ni kita kene bagi masa dan galakkan mereka buat aktiviti dirumah. Sambil-sambil itu, Cik Yam atau suami akan sama-sama bermain dalam dunia fantasi mereka. Kadang ajak mereka buat Origami, Kadang ajak mereka main rumah-rumah. 

Hari ni saja Cik Yam nak tengok apa agaknya mereka akan buat bila tidak diberi arahan. Ha, apa lagi macam kapal pecah dekat bawah tangga rumah ni. Penuh dengan kotak, bantal, mainan dan sebagainya. Pandai pula buat lego sama-sama budak dua beradik nih.


Begitu lah, jika kita kontrol gajet. Rumah memang bersepah tapi pada cik yam biar mereka merasai zaman bermain puas-puas dari terperuk tengok cerita 24 jam. Biar bersepah rumah, asalkan mereka tahu hargai kehidupan dan kasih sayang. Mudah-mudahan Cik Yam sentiasa diberi idea-idea yang bagus untuk mereka terokai perjalanan hidup yang masih panjang ini dengan lebih baik.

No comments:

Post a Comment

Bermalam di Hospital tanpa air dan aircond

Seminggu lepas, semua penduduk kawasan lembah klang yang terkena dengan catuan air telah dimaklumkan awal-awal untuk bersiap sedia dengan k...