Sunday 11 March 2018

Bermalam di Hospital tanpa air dan aircond

Seminggu lepas, semua penduduk kawasan lembah klang yang terkena dengan catuan air telah dimaklumkan awal-awal untuk bersiap sedia dengan ketiadaan air selama beberapa hari disebabkan ada baikpulih di logi air. Jadi kami semua setiap rumah, sudah tentunya menadah air siap-siap sebagai persediaan menghadapi situasi bila ketiadaan air.

Tiba waktu jadual catuan air bermula iaitu 7 march  18, adik adam pula kurang sihat. Demam dah masuk tiga hari dan kedengaran agak berkahak. Semacam sakit tekak dan kurang minum susu. Jadi Cik Yam pun bawalah ke Hosital Swasta DEMC untuk buat pemeriksaan. Doktor dapati seperti ada jangkitan kuman dan perlu dimasukkan ke ward untuk masuk air kerana Adam tidak makan dan minum. Risau akan menjadi kekurangan air dalam badan.

Sejam berlalu, pihak pengurusan DEMC tidak dapat menerima kami kerana bilik -bilik hospital sudah penuh dan kami diberi surat rujukan ke hospital KPJ pula. Kalu ikotkan hati Cik Yam nak balik terus ke rumah. Tapi mengenangkan adam asyik muntah bila minum dan tak mahu makan, kuatkan hati juga pergi ke KPJ. Dalam hati doa mudah-mudahan dapat bilik dan adam dirawat dengan segera. 

Sampai di KPJ Shah Alam, Cik Yam terus bawa adam ke Klinik Pakar kanak-kanak. Sebelum ini memang sudah ada rekod adam disini, cuma Cik Yam sudah terbiasa dengan servis di hospital DEMC. Jadi agak jarang ke KPJ melainkan tiada ward di DEMC. Sampai di Klinik pakar di tingkat 4, bangunan baru Cik Yam terus pergi jumpa pakar kanak-kanak yang bertugas. Oleh kerana Dokter yang pernah merawat adam semua tiada, Cik Yam memilih doktor pakar yang bertugas sahaja.

Alhamdulillah, adam dirawat dengan segera. Ubat demam diberi dengan melalui bontot kerana suhu badan yang tinggi lebih kurang 39.7 dan jarum untuk masuk air dipasang di tangan adam. Huhu agak kuat juga Adam meronta bila jarum dipasang. Tangisan tidak henti-henti bila doktor sedang memasang jarum ditangan atau dipanggil "IV line" sehingga terbatuk-batuk dan akhirnya muntah.Satu bilik rawatan terbau muntah adam. Alhamdulillah tidak kena balutan yang doktor pasang jarum tadi. Hanya terkena kepala dan baju. 

Usai mencuci muntah adam dan tukar baju. Kami kembali di klinik pakar untuk pendaftaran kemasukan ward. Huhu memang mencabar bila adam tidak sihat. Cik Yam kene kelek dan lansung tak mahu berjalan. Dengan beratnya 11kg agak kebas tangan Cik Yam nak berjalan ke sana-sini.

Jam 4 petang baru kami dapat bilik 2 orang. Dalam insurant memang layak dapat bilik seorang tapi penuh dan terpaksa menunggu sehingga kosong. Tak mengapa, asalkan Adam dapat katil dan rehat cukup memadai bagi kami. 

bersambung...

1 comment:

  1. Kalau anak tak sihat gitulah kan cikyam. Nak ngempeng dengan kita je. Huhu.

    Hospital swasta pun selalu penuh sekarang kan. Tabah dan sabar ajelah.

    ReplyDelete

Bermalam di Hospital tanpa air dan aircond

Seminggu lepas, semua penduduk kawasan lembah klang yang terkena dengan catuan air telah dimaklumkan awal-awal untuk bersiap sedia dengan k...