Tuesday 23 January 2018

Pengalaman jual kueh raya

Sejak berkeluarga, ada saja keperluan yang diperlukan. Kekangan pendapatan dan suami belum bekerja tetap ketika itu membuatkan saya mencuba bisnes sampingan iaitu menjual kueh raya dan juga kek lapis. 

Pada awalnya saya hanya menjual kek lapis yang kakak no 2 saya buat kepada saudara sebelah keluarga suami. Setiap kek yang saya jual dapat keuntungan rm10. Masa tu dapat jual 20 biji. Rasa teruja juga masa tu sebab hanya kongsikan gambar di group whatapps keluarga sahaja dah dapat buat jualan. Maklumlah dapat duit tambahan, boleh buat belanja kos minyak dan tol balik kampung untuk hari raya. Jadi, setiap kali musim perayaan saya akan jadi agen kek lapis untuk kakak saya. 

Selain itu, saya juga penah menjual biskut raya "ketuk-ketuk aidilfitri". Masa tu tengah mengandung anak yang kedua. Asalnya pergi rumah sahabat karib di sri gombak. kebetulan beliau jadi stokis kueh raya ketuk-ketuk aidilfitri. Dapat rasa sampel biskut. Sedap sampai tak sedar habis sepiring makan..hihi. Terus saya beli dalam 5 balang masa tu. Masa tu, tak niat pun nak jadi agen ke ape..beli untuk makan sendiri sahaja. 

Kebetulan minggu depan banyak workshop yang saya perlu hadiri, jadi biskut raya la peneman supaya tak mengantuk. Sebulan lagi nak puasa dah, jadi makan la puas-puas..haha.. Duk dalam bilik meeting tak kan lah nak makan sorang-sorang yer..jadi kongsi-kongsi juga dengan rakan sebelah dan depan meja. Ape lagi, lepas workshop ada yang nak menempah popia dan semosa goreng 10 balang. Hati berbunga-bunga terus telefon stokis nak order. 

Bermula dari itulah saya suka sangat jual kueh raya, sebab dapat bagi kegembiraan kepada orang ramai dengan kueh yang sedap. Setiap tahun memang ada saja tempahannya. Walaupon kadang-kadang saya tak promot pon, tapi masih ada pelanggan yang setiap untuk membuat tempahan.

Saya penah jual kueh raya dapat duit extra dalm RM500. takda lah banyak sangat kan tap cukup untuk tampung kos balik kampung dan belanja ketika dikampung. Sapa nak bagi kan kalu tak usaha sendiri. 

Dah tiga tahun berhenti jadi agent ketuk-ketuk aidilfitri. Tahun 2018 ni berazam nak mulakan balik bizness sampingan ni. sekurang-kurangnya dapat untuk duit raya anak buah nanti. Nanti saya akan update senarai biskut raya yang saya jual yer.




No comments:

Post a Comment

Bermalam di Hospital tanpa air dan aircond

Seminggu lepas, semua penduduk kawasan lembah klang yang terkena dengan catuan air telah dimaklumkan awal-awal untuk bersiap sedia dengan k...