Sunday 28 January 2018

Hujung minggu di Pusat Sains Negara

Sudah dekat sebulan rasanya Cik Yam tak bawa anak-anak keluar beriadah atau jalan-jalan disebabkan kurang sihat dan kami sememangnya mengelak untuk bawa ke tempat awam sepaya masalah batuk kahak mereka pulih dengan sepenuhnya. 

Jadi, hujung minggu baru-baru ini, Cik Yam dan suami merancang bawa anak-anak ke Pusat Sains Negara. Walaupun dah lama viral di sosia media, kami diamkan diri dulu sebab tak mahu bersesak-sesak bawa anak ketika promosi masuk percuma hujung tahun lepas. 

Tiket masuk untuk kanak-kanak bawah umur 7 tahun adalah percuma. Dewasa rm 6 dan warga emas rm3. Jadi ok lah kan hanya bermodal RM12 sahaja untuk mak bapak masuk dan anak-anak main sampai puas.



Tiket masuk ke pusat sains negara
Banyak juga seksyen yang boleh anak-anak meneroka dunia sains. Semua aspek asas biologi, fizik dan kimia di pamerkan. Walaupun kami luangkan masa lebih kurang 4 jam, masih banyak yang belum betul-betul teroka bersama anak-anak. memang kena datang banyak kali lagi. Bagi saya, salah satu tempat yang bagus untuk ajar anak asas sains. Lagi pun ada taman permainan untuk anak-anak bawah 2 tahun. Mudah untuk Cik Yam tenangkan Adam yang tengah aktif dan lasak kerana ada kawasan yang selamat dan boleh diterokai oleh budak kecil juga.

Pusat Sains Negara (PSN) ni agak besar, kalu tak silap ada tiga tingkat. Tapi anak-anak Cikyam yang bawah umur  ni, memang lebih cenderung menerokai tingkat satu sahaja. Tak sempat nak melawat tingkat lain sebab dah penat. Jadi, penting merancang perjalanan anda tau. Bawak bekal siap-siap supaya anak tak meragam bila lapar dan tak perlu keluar jauh beli makanan.

Sebahagian daripada kawasan 'kidzworld' yang anak-anak suka nak main.





Sebahagian gambar anak-anak di banagian Eureka yang berkonsepkan 'hans-on' dan aplikasi fizik yang membuatkan anak-anak seronok meneroka dan hampir tidak sedar 3 jam di kawasan ini sahaja.









Akhirnya jam 3.30 petang. muka macam mat jebong dah semua, penat sangat main. Alhamdulillah makan dan minum dah selesai sambil-sambil bermain tadi. Bila masing-masing penat, suruh berjalan pun tak mahu. Jadi bertabah lah ibu dan ayah yer. Kerusi tolak bawa satu sahaja. Kakak penat sangat tak  boleh jalan, abang Anas tak mahu kongsikerusi tolak. Adik adam redho aje abang kakak ambil kerusi tolaknya. Dapat dukung dengan ayah lagi best. hihi..

Bagi anda yang ada anak lebih dari dua silalah bawak kerusi tolak lebih atau yang berkembar. Kalu tak macam-macam drama nak sampai ke tempat parking. huhu




Balik rumah, anak-anak minta datang lagi sebab tak puas main. hihi nanti kita berkunjung lagi yer nak..



 

No comments:

Post a Comment

Bermalam di Hospital tanpa air dan aircond

Seminggu lepas, semua penduduk kawasan lembah klang yang terkena dengan catuan air telah dimaklumkan awal-awal untuk bersiap sedia dengan k...