Sunday 28 January 2018

Homemade Mee Bayam

Hari ini baru berkesempatan bereksperiment didapur. Paling pening bila memikirkan anak-anak nak makan apa. huhu. Tadi pagi ada beli bayam hijau. Kebetulan anas minta buat mee tarik. Dia suka sangat makan mee panas-panas yang Cik Yam buat sendiri. Tapi memikirkan satu sayur pun anas dan amna susah nak telan, Cik Yam cuba buat mee bayam. Warna hijau yang menarik dan berkhasiat.

Mee bayam siap untuk direbus

Sedang merebus

Tarraa.. dah siap. 

Mee bayam ni tidak begitu rumit jika anda mempunyai mesin. Boleh juga guna mesin pemutar mee yang manual. Biasa ada jual gi giant atau tesco. 

Oleh kerana Cik Yam peminat mee, sejak kecil lagi mak saya biasa buat mee gandum sendiri. Zaman Cik Yam kecil-kecil dulu hanya uli pakai tangan, canai dan hiris pakai pisau untuk dapatkan bentuk mee. Pakai mesin mee yang manual itu pun penah. 

Kedua-dua teknik tu ok jika kelurga anda tidak kerap makan mee. Tapi keluarga Cik Yam boleh dikatakan setiap minggu buat mee, jadi masa sebelum berhenti kerja dulu, cik yam sempat sertai geng kutu beli 'noxxa noodle maker'..hihi gigih kumpul gadget dapur tau sebelum berhenti sebab nak cepatkan kerja supaya boleh jaga anak dengan baik serta sesambil ber 'blogging' juga.

Ni dia resepi mee bayam yang sangat mudah.

Resepi Mee Bayam

400 g tepung gandum
130 jus bayam
secubit garam
satu sudu besar minyak masak

Uli sehingga sekata, Canai dan hiris bagi yam manual. Jika pakai noodle maker, just ikot aja SOP mesin. dah siap rebus. Suka hati korang lah nak masak apa lepas tu.


No comments:

Post a Comment

Bermalam di Hospital tanpa air dan aircond

Seminggu lepas, semua penduduk kawasan lembah klang yang terkena dengan catuan air telah dimaklumkan awal-awal untuk bersiap sedia dengan k...