Tuesday 23 January 2018

Diari Suri Rumah 2018

Syukur Alhamdulillah, saya dah hampir 3 minggu bergelar suri rumah sepenuhnya. Impian Jadi kenyataan!!!

Permulaan jadi suri rumah tidak terasa sangat disebabkan saya dah terbiasa ambil cuti bila anak-anak tidak sihat. Kebetulan juga akhir tahun sebelum berhenti, saya juga terpaksa ambil cuti awal kerana anak No 3 iaitu Adam masuk wad. Jadi, rutin kerja rumah seakan-akan saya dah terbiasa.

Cuma kali ini, hati sangat tenang dan hanya fokus kepada keluarga serta macam mana nak tambah pendapatan sampingan. Pengurusan masa seorang suri rumah sangat penting. Tidak semua benda kita dapat buat dalam masa satu hari. Perlu dijadualkan supaya kita tidak penat dan dalam masa yang sama dapat buat kerja online juga tanpa mengabaikan urusan rumah tangga.

Membesar anak-anak juga perlu kesabaran. Anak saya yang no 3, Adam memang tengah ligat sekarang. Dia dah terbiasa dengan jadual di Day Care. Jadi saya jadualkan waktu bersama adam lebih kurang masa day care MSU Kids dahulu. Dimana, waktu pagi akan ada sesi main di luar rumah atau kejar-kejar. Lepas itu, buat aktiviti gerak motor. kemudian waktu makan pun awal iaitu 11.30 pagi. jadi pukul 12 tghari akan siap mandi dan senang tidur.

Sesambil buat aktiviti dengan adam saya memasak. Jadi sedang elok tengahari anak siap makan, mandi dan tidur. Lunch tersedia dan suami balik tak pening kepala. Sebenarnya aturan hidup kita yang tentukan..nak keadaan yang macam mana. nak tersusun elok, malam sebelum tidur, kene listkan dahulu.

Tak dinafikan banyak juga cabaran bila bergelar suri rumah. Niat nak update blog selalunya tertangguh bila mana kena dahulukan keperluan anak. kadang sudah jadualkan pukul 10 pagi nak update blog, anak tengah popoo la, ajak main la dan sebagainya. Tapi bila dah lama, kita makin biasa dengan suasana itu dan tahu bila waktu yang kita boleh curi masa untuk berblogging.

huhu, stakat ini dahulu diari suri rumah dari saya. In Shaa Allah akan sambung lagi bila terluang.


No comments:

Post a Comment

Bermalam di Hospital tanpa air dan aircond

Seminggu lepas, semua penduduk kawasan lembah klang yang terkena dengan catuan air telah dimaklumkan awal-awal untuk bersiap sedia dengan k...